Posted on 26 Juny 2012by peregomila
Dia 19 de juny moria a Barcelona l’escriptor Emili Teixidor. Havia nascut a
Roda de Ter l’any 1933 i a l’escola del seu poble havia compartit pupitre amb
Miquel Martí i Pol. Va escriure principalment narrativa infantil i juvenil, amb
una trentena de llibres publicats, i novel•la per a adults. Va ser un pedagog
apassionat i va exercir també de periodista i guionista per a la ràdio i
televisió. Va rebre els més importants premis i té obra traduïda a diverses
llengües.
Feia temps que estava malalt, però açò
no li va ser obstacle per mantenir fins al darrer moment la seva activitat i
els seus projectes, la seva valuosa tasca de cara a les escoles, el seu
entusiasme per transmetre la passió per la lectura. Aquests dies hem pogut
llegir a la premsa –la de paper i la digital – els nombrosos articles i
obituaris en què amics i admiradors han posat de manifest l’estima i
l’admiració que li professaven. Carles Capdevila, director de l’ARA, destacava
justament com Emili Teixidor seguia amb el seu programa a pesar de tot: “el que
més em va impactar és el motiu pel qual encara feia l’esforç d’anar a escoles
estant sotmès a quimioteràpia. I a quines anava. No podia ni volia ni sabia dir
que no a les de barris complicats, aquelles on notava l’enorme esforç
integrador, cohesionador, de l’escola. La meva vocació és ser mestre, deia, i
m’he estimat els alumnes com fills.” I és que Teixidor, a més de ser un gran
novel·lista, era també un gran pedagog, un mestre de cap a peus.
Aquesta
vocació per l’ensenyament el va dur a fundar l’any 1958, juntament amb altres
companys, l’escola Patmos, que esdevindria un centre de referència per la seva
línia de renovació pedagògica. Així com també devia ser la causa per la qual, a
finals de la dècada dels seixanta, inicià la seva producció literària en el
camp de la narrativa juvenil amb llibres com Les rates malaltes (1967), Dídac, Berta i la màquina de lligar boira (1969) iL’ocell de foc (1970). Aquestes obres, i les que
publicarien altres escriptors com Francesc Vallverdú o Joaquim Carbó, posaven
fi a una important mancança de literatura en català adreçada a infants i joves
en aquella època. Teixidor participaria també a les revistes Oriflama, Cavall
Fort i Tretzevents que tan importants van ser per fomentar la lectura en la
nostra llengua entre els al·lots i les al·lotes quan aquesta encara era
prohibida a les escoles.
Emili
Teixidor va començar a publicar literatura per a adults l’any 1979 amb el
recull de narracions Sic transit Glòria Swanson que
seria mereixedor del premi de la Crítica Serra d’Or. Després vindrien dues
novel·les tan importants com Retrat d’un assassí d’ocells(1988)
i El llibre de les Mosques (2000). Però no seria
fins a la publicació de Pa negre(2003) que
l’autor es faria més conegut i popular, sobretot amb motiu de la reconeguda i
admirada pel·lícula que Agustí Villaronga i Isona Passola feren l’any 2010
sobre aquesta novel·la que retrata amb mestria el món fosc i dolorós de la
postguerra vist a través dels ulls d’un infant. Un tema que, des d’una altra
òptica, tornaria a tractar Teixidor a Els convidats (2010),
la seva darrera novel·la.
Si
havíeu tingut oportunitat de veure Emili Teixidor a la televisió, sabreu com
era capaç, amb la seva paraula apassionada, amb el seu gest precís, d’encomanar
l’entusiasme per la lectura. Són conegudes les seves estratègies, enginyoses,
intel·ligents, efectives, per induir els alumnes a la lectura d’un llibre
determinat sense imposicions, només amb el poder de la seducció. En el seu
magnífic assaig La vida i la lectura pares i
educadors poden trobar la millor forma de fomentar la lectura entre infants i
joves. Diu Teixidor: “Contagiar el desig de llegir és com contagiar qualsevol
altra convicció profunda: només es pot aconseguir, o millor intentar, sense
imposicions, per simple contacte, imitació o seducció. No es tracta d’omplir
cap vas – cervell – buit, sinó d’encendre un esbarzer amb el foc que ens remou”
Us
recomanaria vivament que llegiu els llibres d’Emili Teixidor. Els que hàgiu
vist la pel·lícula Pa negre, però no
conegueu el llibre, hi trobareu allò que no pot transmetre un film per bo que
sigui: el batec del llenguatge, la riquesa del matís, el pes de la memòria
col·lectiva i el procés de creixement de n’Andreu, l’al·lot protagonista, amb
la descoberta del món i de les sensacions de l’adolescència, de la sexualitat,
ben cert, però també de l’odi i la traïció en aquell context de tragèdia i
devastació moral de la postguerra. La força del llenguatge té un paper
essencial en l’evolució del personatge i en la descripció dels ambients i de la
gent; l’ús intel·ligent d’una llengua que sap incorporar els girs i les
expressions propis de l’època en personatges com el de l’àvia fan vívida,
esplèndida, la recreació d’aquell món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada